100 2015 By Edson Carillo, Vice President of Marketing of Abralog, professor at FGV and specialist consultant in logistics. I have been hearing Brazil is the country of the future and we will be the world’s best nation… is it fact or utopia? It is no surprise we have been suffering due to lack of logistics infrastructure for a long time. There are no resources for ports, airports, highways, railways, pipelines, and so many other means. Investment management model in infrastructure is unknown. A little over 10 years ago, a study was contracted and a plan called PNLT – National Plan for Logistics and Transport, with a series of actions in infrastructure for changing the basis of transport modes was developed. Perhaps this was the first mistake, because it turned into an end what actually was a mean. That is, the goal should not be the preference for this or that mode of transportation, which is the user’s choice, but rather provide transport service users with structure. That is not the worst aspect. As deployment of this plan, we should have both PAC - Growth Acceleration Plan actions and all other investments, aligned with the original plan (PNLT), but it was not so, and after that, there was a sequence of naming, investments and project managers definitions that have never been implemented. We frequently read about projects and inWhen will future come? reivindicações, necessidades, projetos e condições para a melhoria da competitividade de nosso país para trazermos mais riquezas, através da venda de nossos produtos no mercado internacional, como bem faz a China, e não ficarmos esperando a depreciação do Real para resolvermos nossa falta de competitividade. Vale destacar que a economia mundial cresceu como um todo no último ano, e o Brasil encolheu. Segundo o Banco Mundial, o desempenho logístico do Brasil tem somente recuado nos últimos anos, isto é, fomos melhores nas pesquisas de 2010 e 2012, e agora ocupamos a 65ª posição em um ranking de 160 países, e só para lembrar somos a 7ª economia, claramente algo está errado! Quando analisamos a possibilidade de fazermos negócios, o mesmo Banco Mundial apresentou sua pesquisa anual, e comparados com nossos vizinhos na América Latina e Caribe, estamos bem atrás da Colômbia (34ª no ranking) e logo atrás da Nicarágua (119ª no ranking), à frente apenas da Guiana, Argentina, Granada, Bolívia, Suriname, Haiti e Venezuela. Acreditar que o governo brasileiro cumpre com seu dever como Estado e que colhemos os frutos da boa gestão pública é uma total falta de conhecimento e cidadania, pois está na hora de nos voltarmos contra o sistema e cobrar uma Política de Estado para infraestrutura e não um Estado de Política e interesses de poucos, como hoje. Artigo Article
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU0Njk=